divendres, 3 d’abril del 2009

"La regulació de l'accés a les rondes s'hauria d'haver aplicat fa temps"

Havia d’anar des de la plaça de les Glòries fins al campus nord de la UPC, on hi ha la seu del Centre d’Innovació del Transport, el CENIT, per parlar amb el seu director sobre l’aplicació de la innovació i la tecnologia al transport en general i a la millora de la mobilitat a la ciutat. Vaig anar i tornar en bus, quasi una hora de trajecte amb el número 7. No sé com es pot solucionar, però anar d’una punta a l’altra de la ciutat és una excursió que t'has de pendre amb calma.


www.diaridebarcelona.cat

De solucions n’hi ha moltes, diu Francesc Robusté, falta que es vulguin i es puguin aplicar. Començant per la sincronització semafòrica, donant preferència als autobusos, regular l’entrada de vehicles a les rondes quan hi ha congestió, fer servir la plataforma del tramvia per la circulació d’autobusos exprés, creant parades de taxi intel•ligents o carrils multiús. I no totes les solucions passen necessàriament per la tecnologia punta. Un exemple són les parades dobles d’autobús, que hi ha a un tram de la Diagonal perquè aquests vehicles no hagin de fer cua per carregar i descarregar passatgers. Està clar que és una mesura que millora la circulació però no és suficient. La línia número 7, la que vaig agafar jo per anar a fer l'entrevista, passa per aquest tram de la Diagonal. Vaig tardar una hora. Quan hagués tardat sense les parades dobles?

Publicat per: Maria Font

dijous, 2 d’abril del 2009

La Trifulca, l'alegria del barri


www.diaridebarcelona.cat

“Nosaltres treballem amb l’or del Raval, amb tota la riquesa que aporta el fenomen de la immigració”. Aquesta frase resumeix la conclusió que extrec d’haver conegut La Trifulca. Me la va dir en Marcelo durant el rodatge i em va servir per veure la realitat d’un barri com la veuen ells. Traduïda a una cançó que sona a ritmes del món, a intercanvi multicultural.

Amb aquesta associació hi contacto a través del seu web, pel qual aposten amb força. A banda dels projectes La Alegría del Barrio amb el Raval All Stars i l’abanderada La Sucursal S.A., també compten amb altres iniciatives com La Salera -atenció si t'agrada la salsa- o les Comunitats Sonores. Amb aquestes últimes, per exemple, pretenen que els músics no només assisteixin als concerts sinó que es creï tota una xarxa de creació col•lectiva contínua. De nou, fomentant l’intercanvi.

La feinada que comporta empènyer un projecte així no se la imagina ningú. Crec que ni jo em puc fer una idea. Ells ho saben. El temps que porten sense cobrar, les hores de treball, aconseguint impossibles... Ara bé, són conscients, no es queixen. Simplement assumeixen les conseqüències de dedicar-se al que realment desitgen a la vida.

Publicat per: Patrícia Álvarez.

dimecres, 1 d’abril del 2009

Menys bosses de plàstic, més innovació

El novembre passat ja es donava per fet que enguany els catalans pagaríem una taxa de 20 cèntims per cada bossa de plàstic que agaféssim del supermercat. Però al final el tripartit va preferir estudiar abans amb tots els agents implicats altres alternatives per reduir-ne el consum, dins d'una comissió de treball que haurà de presentar conclusions abans de l'estiu. A més dels corresponents departaments de la Generalitat (com l'Agència de Residus de Catalunya), hi formen part la fundació que impulsa la campanya "Catalunya lliure de bosses" i els representants dels consumidors i dels diferents sectors comercials i industrials afectats. L'objectiu continua sent reduir el 30% aquest any i el 50% l'any vinent el consum de bosses de plàstic a Catalunya, que ara com ara supera els 10 milions qualsevol cap de setmana.

Així doncs, sembla que de moment les coses no han canviat gaire des que, a principis de l'any passat, al Diari de Barcelona publicàvem el complet reportatge interactiu que la Maria Font va elaborar sobre el tema. Però la "guerra contra el plàstic" segueix més viva que mai. Aquesta mateixa setmana, els protagonistes tornaven a veure's les cares en una taula rodona a Barcelona tv. Els fabricants de bosses de plàstic insisteixen que són reciclables si les llencem al contenidor groc, però els ecologistes recorden que avui només una de cada 10 acaba al contenidor que toca (moltes van als altres contenidors plenes d'altra mena d'escombraries: almenys així es reutilitzen un cop, no?).


www.diaridebarcelona.cat

Reduir el consum de bosses de plàstic és una tendència imparable, sigui per la via normativa o simplement perquè els consumidors som cada cop més conscients dels problemes de residus. Els resultats de la campanya del grup Bonpreu en són una bona mostra. Però està clar que calen noves solucions per endur-nos la compra a casa. El cabàs tradicional no s'adiu amb els costums de la majoria de les famílies d'avui. El carret és una molt bona opció -n'hi ha de molt còmodes i plegables-, però només quan surts de casa per anar a comprar. És per això que totes les opcions que es mostren en el vídeo són cada cop més útils. I em penso que encara hi hauria lloc per inventar-ne alguna més: imaginació i disseny al poder!

Publicat per Albert Muñoz

dimarts, 31 de març del 2009

Baixada a la Glòria o pujada a l’infern

Si preguntes als veïns que es passegen per la baixada de la Glòria sobre la vida al carrer, hi trobes disparitat d’opinions. El tema del que tots parlen és, inevitablement, el pendent que ja forma part de les seves vides. Tots asseguren que les escales mecàniques s’espatllen molt sovint, però uns diuen que s’arreglen amb relativa rapidesa, i d’altres que poden estar dies aturades.

Durant el rodatge vaig veure que la majoria dels veïns són d’edat avançada, i que quan un dels trams d’escales mecàniques s’espatlla, és un mal tràngol, al que molts ja s’hi han acostumat. Però és que és realment impressionant la quantitat de visitants que pugen i baixen pel carrer en un sol dia.


www.diaridebarcelona.cat

Quan arribem al cim de la baixada hi ha unes vistes vertiginoses, amb un sol agosarat que ens recorda que són les tres de la tarda. Allà hem quedat amb l’Eloi Babiano, del Taller d’Història de Gràcia, que molt amablement s’ha citat amb nosaltres en aquest indret tan alt.

Just aquí on s’acaba la baixada de la Glòria hi ha l’accés al Parc Güell pel Coll del Portell, però des de la ventada del mes de gener, està tancada. Per conduir els visitants a la següent entrada hi ha indicacions fetes amb fotocòpies de paper que condueixen fins al següent accés...

Entrada feta per Núria Llabina

dilluns, 30 de març del 2009

El radar de Sarrià

Anar descobrint les persones que hi ha darrera de cada blog de la ciutat em resulta un exercici estimulant. El protagonista de la trobada d’aquesta setmana ha estat en Miquel Saumell: ell és a la sala de màquines del Radar de Sarrià, una mirada particular al mon que l’envolta, un calaix de sastre on es parla del barri i el districte, però també del país, la política i el periodisme.


www.diaridebarcelona.cat

Ens trobem a la plaça del Monestir de Pedralbes, per expressa voluntat de’n Miquel: "qualsevol persona que hagi llegit mínimament la història de Sarrià, veurà que aquest indret ha estat sempre vinculat a Sarrià"; a l’igual que d’altres veïns, en Miquel clama contra la divisió administrativa que va situar els anys 80 aquest espai al districte de Les Corts.

Em diu que s’estima més els comentaris crítics amb el que escriu, que aquests son els que generen debat. I que mantenir aquest blog li ha obert les portes a conèixer molta gent de perfils ben diferents. Em posa com a exemple la trobada presencial de bloggers barcelonins, l’Ateneuesfera.

En Miquel és el quart participant de l’Ateneuesfera que entrevistem, després de la Sílvia Cobo Lolacomomola, en Guillem Carbonell www.guillemcarbonell.cat i en David Rodríguez http://quotidianitats.blogspot.com. En total n’hi ha una quinzena, així que els altres, ja podeu anar-vos preparant.

Publicat per: Rafael Luján